logo

اطلاعات فني و تخصصي

کلاچ بر نمی گردد…

فنر مرزی ( فنرهای اتصال دهنده صفحه فشار چدنی به شاسی دیسک کلاچ)دفرمه شده

دلیل نقص:

 

 


 

کلاچ بر نمی گردد…

فنر برگ ( صفحه ای که مابین دو لنت فشرده شده )شکسته شده

دلیل نقص:

 


 

کلاچ بر نمی گردد…

دنده های هزار خار آسیب دیده

دلیل نقص:


 

کلاچ بر نمی گردد…

بلبرینگ آسیب دیده

دلیل نقص:

 


 

کلاچ بر نمی گردد…

 

بلبرینگ آسیب دیده

دلیل نقص:


کلاچ رد می کند…

نواحی از دیسک کلاچ سوخته

دلیل نقص:


پدال کلاچ باز نمی گردد…

لبه فنرهای دیافراگم ( خورشیدی ) شکسته شده

 

دلیل نقص:


کلاچ جدا نمی کند…

در لبه فنرهای دیافراگم ( خورشیدی ) خوردگی به وجود آمده

 دلیل نقص:

 


کلاچ جدا نمی کند…

صفحه فشار شکسته

دلیل نقص:


کلاچ خالی می کند …

لنتها خورده شده

دلیل نقص:


 

کلاچ صدا می دهد…

فنرهای لول صفحه کلاچ شکسته شده

دلیل نقص:


کلاچ صدا می دهد…

هزار خار صفحه کلاچ از جا در آمده

دلیل نقص:


کلاچ صدا می دهد..

بلبرینگ آسیب دیده

دلیل نقص:


کلاچ صدا می دهد..

صفحه های پوششی جلو و یا عقب صفحه کلاچ ( صفحه های پوششی فنرلول )شکسته شده

دلیل نقص:


کلاچ رد می کند…

لنت صفحه کلاچ روغنی شده

دلیل نقص:


لرزش کلاچ…

نواحی از دیسک سوخته

دلیل نقص:


لرزش کلاچ…

نواحی براق در سطح لنت به وجود آمده

دلیل نقص:


لرزش کلاچ…

 سطح لنت روغنی شده

دلیل نقص:


اگر نیرو و فشار پدال کلاچ زیاد باشد(پدال کلاچ سفت باشد)

در لبه های فنرهای دیافراگم ( خورشیدی) خوردگی به وجود آمده

دلیل نقص:

 


معايب عمده گيربكس

كليه دنده ها به جز دنده چهار زوزه مي كشد

1- سائيدگي و كچلي دو طرف ميل دنده زير محل قرار گرفتن ساچمه ها

2- كچلي و سائيدگي ساچمه ها يا بلبرينگ دنده زير

 يكي از دنده ها هنگام حركت زوزه مي كشد (مثلا دنده دو)

1- سائيدگي و معيوب شدن بوش همان دنده     2 – تيز كردن و سائيدگي همان دنده

هنگام حركت دو دنده از يك ماهك بيرون مي زند (مثال دنده دو و سه)

1- معيوب بودن يا شكستن فنر و ساچمه ماهك

2- خلاصي و سائيدگي بيش از حد ميل ماهك و ماهك

 كليه دنده ها بيرون مي زند

1-خلاصي افقي بيش از حد مجاز دند

2- سائيدگي بيش از حد واشر مسي دو طرف دنده زير

 هنگام حركت و رها كردن كلاچ از گيربكس صداي زوزه شنيده مي شود.

معيوب بودن بلبرينگ يا بو سر ميل لنگ

 كليه دنده هاي تعويضي توليد صدا مي كند معيوب

1- معيوب بودن سيستم كلاچ از جمله هوا

2- رگلاژ نبودن كلاچ

3- معيوب بودن ديسك و صفحه كلاچ

 هنگام تعويض دنده عقب صدا مي كند و ه سختي تعويض مي شود.

چون دنده عقب فاقد دنده برنجي مي باشد احتمالا دور ارام موتور زياد است.

چكونگي ازمايش دنده برنجي

وظيفه دنده برنجي هماهنگ نمودن دور بين دو دنده مي باشد در  نتيجه هنگام تعويض و ازمايشان پس از قرار دادن دنده برنجي در محل خود و چرخاندن تا زماني كه دنده برنجي در جاي خود ديگرنچرخد سپس توسط فيلتر دنده گير را اندازه گيري كرده وبا اندازه مجاز ان مقايسه مي كنيم.

 علت روغن ريزي گيربكس

1- گرفتگي هواكش گيربكس   2- ابندي نبودن واشرهاي اب بندي و كاسه نمدها

 علت روغن ريزي از كاسه نمد گلداني عقب گيربكس

1- معيوب بودن كاسه نمد جلو و شفت وردي  2- زياد بودن واسگازين گيربكس

 چگونگي تشخيص معيوب بودن بليرينگ شفت ورودي گيربكس

هنگامي كه موتور روشن و دنده خلاص است توليد صدا كرده و با گرفتن كلاچ صدا قطع  مي شود در چنين حالتي بايد بلبرينگ شفت ورودي عوض شود.

1- معيوب بودن و پاره  شدن  لاستيك  دسته موتور و گيربكس دنده ها را نيز دچار اشكال مي كند خلاصي زياد دسته دنده و لرزش ان هنگام حركت اتومبيل را موجب مي شود.

2- سائيدگي محل قرار گرفتن دسته دنده

 وظيفه ضامن دنده عقب در گيربكس

براي  جلوگيري از جا رفتن  دنده چهار  به جاي دنده عقب  و بلعكس  از ضامن دنده عقب استفاده مي شود كه در اتومبيل هاي مختلف فرق مي كند.

 وظيفه ضامن در دنده جلو

براي جلوگيري از درگيري دو دنده در يك لحظه طراحي ميل ماهك و اهرم تعويض به گونه اي است كه هنگام تعويض دنده فقط يك دنده تعويض مي شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید