(نحوه استفاده صحيح از ديسك وصفحه كلاچ)
چكار كنيم كه عمر ديسك وصفحه كلاچ بيشتر بشود؟
1-پدال را هميشه پائين تنظيم نگه داريد براي اينكار مهره رگلاژي سيم كلاژ را (در مدلهاي رگلاژي سيم كلاچي) شل كنيد
طوري كه دنده ها روان وخوب جا بروند مخصوصا يك وعقب ودر حالت داغ كردن خودرو دنده ها رگه رگه جا نرود وخوب جا برود.
2- سعي كنيد تا مي توانيد پا رابرروي پدال كلاچ نگه نداريد و در ترافيكها با رعايت فاصله از خودروي جلويي در دنده يك بگونه اي حركت كنيد
كه بدون كلاچ گيري و با دور موتور آهسته بسمت جلو پيش برويد.
3- در شيبهاي خيلي تند سربالايي كه مجبور به كلاچ گيري مي شود( در شرايط ترافيك) قرار نگيريد.(مانند پارك جمشيديه)
4-در فصل زمستان وسرما( بارش برف) از زنجير چرخ استفاده كنيد كه مجبور به نيم كلاچ وبكسباد نشويد كه هم ديسك وصفحه از بين برود
هم لاستيكها سائيده شود.
5-اگر خودرو در جوي آبي، چاله اي افتاد ديديد با نيم كلاچ بيرون نمياد چند نفر كمك بطلبيد و خودرو رابا كمك بلند كرده و بيرون بياوريد.
6-تكاف نكشيد چون به فنر ولنت صفحه كلاچ فشار آورده وممكن است فنر ولنت صفحه كلاچ خورد يا كنده شود.
7-اگر در خودروي خود آثاري از روغن ريزي و مخصوصا واسكازين مشاهده كرديد در اثر نشتي از كاسه نمدها و ديگر متعلقات سريعا
بدادش برسيد تا هم به صفحه كلاچ نرسد وآنرا چرب نكند هم باعث خرابي و سوختگي متعلقات خودرو نگردد.
8-با توجه به علائم بازديد كلاچ سعي نمائيد در اولين مرحله بدادش برسيد تا قطعات ديگر كمتر آسيب ببينند و گيربكس وموتور نيز فشار نديده
و همچنين از مزاياي حداقل هزينه در بازديد بهرمند شويد.
9- از نگه داشتن کلاج پشت چراغ قرمز خوداری کرده و دنده را خلاص كنيد.
10- سعی کنید کلاج را تا نقطه درگیر شدنش قرار بدهید تا اینکه پر گاز نیم کلاج کنید .(موقع شروع حرکت)
11- اگه میتونید معکوس بدید تا اینکه با نیم کلاج کردن رد کنید. (البته نه معکوس دادن های سنگین)
12-هیچوقت کلاچ رو به عنوان تکیه گاه برای پاتون انتخاب نکنید.